
8-10 port.
100 gr smör
3 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk kanel
4-5 äpplen
Till servering : Kelda vaniljsås.
Gör så här.
Sätt ugnen på 200 grader .Skiva ner smör i en bunke och blanda
ner havregryn och vetemjöl till en smuldeg.
Spara ca 1/2 dl av smuldegen och platta ut resten i en pajform.
Förgrädda i ugn ca 15 min.
Blanda vispgrädde,socker,sirap och kanel i en kastrull.
Koka upp och låt koka ca 20 min.
Skala,kärna ur och skiva äpplena i tunna skivor.
Fördela skivorna på det förgräddade pajskalet.
Häll över den kokta kolasmeten och strö över det sista av
smuldegen.
Grädda i ugn ca 20 min.
Servera pajen ljummen med Kelda vaniljsås.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar