En himla god kaka som vi kan kalla husmors goda söndags kaka.
2oo gram digestivekex
100 gram smält smör
I burk kondenserad mjölk (400gram)
4 äggulor
skal och saft av 5 lime
Sätt ugnen på 175 grader.
Krossa kexen till smulor i en matberedare och blanda dom med smält smör.
Tryck ut i en pajform även runt kanterna.
Förgrädda pajskalet i ca 10 min i 175 grader. Låt svalna.
Blanda kondenserad mjölk med äggulor och skal och saften från limen och blanda.
Låt smeten stå och dra år sig limesmaken i ca 30-60 min.
Sila smeten så limeskalet försvinner och häll smeten i pajskalen.
Grädda 20-25 min i 175 grader.
Servera med vispad grädde.
tisdag 5 oktober 2010
fredag 1 oktober 2010
Äppelkolapaj

8-10 port.
100 gr smör
3 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2 dl vispgrädde
1 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk kanel
4-5 äpplen
Till servering : Kelda vaniljsås.
Gör så här.
Sätt ugnen på 200 grader .Skiva ner smör i en bunke och blanda
ner havregryn och vetemjöl till en smuldeg.
Spara ca 1/2 dl av smuldegen och platta ut resten i en pajform.
Förgrädda i ugn ca 15 min.
Blanda vispgrädde,socker,sirap och kanel i en kastrull.
Koka upp och låt koka ca 20 min.
Skala,kärna ur och skiva äpplena i tunna skivor.
Fördela skivorna på det förgräddade pajskalet.
Häll över den kokta kolasmeten och strö över det sista av
smuldegen.
Grädda i ugn ca 20 min.
Servera pajen ljummen med Kelda vaniljsås.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)